A face un cadou reușit în lumea afacerilor implică o foarte bună cunoaştere a partenerilor de afaceri, a culturii şi tradiţiilor din țările lor, bun gust, măsură și inspirație. În timp ce un cadou bine ales poate consolida cooperarea și îmbunătăți reputația, un cadou neispirat poate sugera lipsa de angajament în relațiile de afaceri și strica imaginea ori chiar colaborarea.

Cadourile de afaceri în Europa Centrală și de Sud-Est

Având în vedere politicile anticorupție aspre din majoritatea țărilor din Europa Centrală și de Sud-Est, cadourile de afaceri în această parte a continentului au o singură regulă de aur: să aibă valoare moderată. Cele mai uzitate sunt accesoriile de birou și suvenirurile. Dar să vedem câteva particularități pentru acele țări din zonă cu care companiile românești au cele mai multe relații de afaceri.

Bulgarii sunt deschiși față de schimbul de cadouri în afaceri, însă preferă să ofere și să primească doar cadouri de valoare redusă. Cele mai potrivite sunt accesoriile de birou cu logo-ul companiei care oferă, sticlele de vin asortate cu pahare potrivite sau cu alte accesorii și asortimente de bomboane de ciocolată tip gourmet.

Cehii obișnuiesc să facă schimb de cadouri în afaceri: mici atenții, chiar și la primele întâlniri. Cele mai potrivite cadouri pentru ei sunt accesoriile de birou cu prețuri moderate sau sticlele de whisky.

Grecii nu obișnuiesc să odere cadouri în afaceri, mai ales la prima întâlnire, dar apreciază cadourile cu ocazia sărbătorilor. Darurile trebuie să aibă o valoare redusă, pentru ca grecii se simt obligați să-ți ofere, la rândul lor, ceva de aceeași valoare. Cele mai apreciate cadouri sunt sticlele de vin sau lichior de calitate, asortimentele de ciocolată și accesoriile de birou. Cadourile trebuie să fie de bună calitate și ambalate impecabil. O alegere neinspirată sunt obiectele ascuțite.

Polonezii oferă cadouri de afaceri atât la întâlnirile inițiale, cât și la semnarea contractelor. Cele mai apreciate cadouri sunt obiectele de artizanat, orice fel de produse artizanale locale, sticlele de vin sau lichior de producție locală și accesoriile de birou inscripționate cu logo-ul companiei care oferă. O alegere neinspirată o reprezintă votca.

Sârbii nu fac schimb de cadouri de afaceri la primele întâlniri, ci doar în cadrul relațiilor stabile. Cele mai potrivite cadouri atât pentru sârbi, cât și pentru celelalte foste state iugoslave sunt suvenirurile, micile obiecte de artizanat, albumele fotografice, asortimentele de ciocolată, dulceață, miere și băuturi din țara companiei care oferă și accesoriile de birou.

Slovacii nu fac schimb de cadouri la primele întâlniri. La încheierea contractelor, se pot oferi suveniruri, obiecte de artizanat, albume fotografice, sticle cu alcool produs în țara care oferă sau cadouri corporate. Foarte important este ca valoarea cadourilor să fie una moderată.

Ungurii nu așteaptă cadouri în afaceri. Pot accepta mici atenții, de valoare redusă, cum ar fi suveniruri, obiecte de artizanat, ciocolată sau bauturi artizanale locale. Sunt potrivite, de asemenea, cadourile corporate: stilouri sau agende cu logo-ul companiei care oferă. Cea mai nereușită alegere pentru unguri este vinul – pentru că ungurii sunt foarte mândri de vinurile proprii.