Cadourile pe care le oferim sunt întotdeauna purtătoarele unui mesaj. Prin darul tău poți exprima recunoștința pentru sprijinul primit din partea unei companii, poți arăta care este valoarea țării tale, poți transmite care este poziția guvernului tău în raport cu o anumită temă, poți deschide calea unei colaborări noi sau închide una veche, îți poți arăta fățiș superioritatea sau poți să evidențiezi importanța celui care primește. Și întotdeauna cadoul pe care îl oferi vorbește despre tine sau entitatea pe care o reprezinți.

 

Cadoul la cel mai înalt nivel

Pentru a alege un cadou de oferit la cel mai înalt nivel, este necesară o documentare serioasă atât în ceea ce privește valorile și pasiunile celui care va primi cadoul,  dar și specificul culturii acestuia și legislația privind protocolul în țara respectivă. Cadoul ideal este cel care construiește ori consolidează o relație, cel care exprimă respect și prețuire.  Cadoul perfect este acela care trezește emoția beneficiarului, lansând adânc o ancoră în zona ce vroiam să devin când eram copil” sau "ce mult mi-aș dori să am mai mult timp pentru această plăcere", și, care, în același timp, dezvăluie valoarea, frumusețea, importanța țării tale. El este în acord perfect cu simbolurile și arhetipurile culturale ale comunității din care provine sau face parte beneficiarul. Nu în ultimul rând, se are în vedere posibilitatea păstrării personale a cadoului de către beneficiar, în funcție de legislația privind protocolul din țara respectivă.

 

Să luăm un exemplu. Cel mai apreciat cadou primit vreodată de Papa Francisc, conform declarațiilor sale, a fost un tricou al echipei de fotbal San Lorenzo din Argentina, țara sa natală, al cărei suporter oficial este încă din copilărie. Cadoul i-a fost oferit în anul în care echipa a câștigat campionatul național. (Vezi aici) 

Cadourile la cel mai înalt nivel reprezintă apanajul serviciilor de protocol. De profesionalismul acestora depinde originalitatea cadoului care urmează a fi oferit. Documentarea și inspirația reprezintă cheia succesului.

 

Referitor la originalitate, să vedem două exemple având aceiași protagoniști.

În 2018, premierul României Viorica Dăncilă, aflat în vizită la Vatican, i-a oferit Papei Francisc o cutie din lemn cu semințe de legume şi plante din soiuri tradiţionale româneşti. Un cadou prin care este prețuită modestia Papei și care promovează unicitatea unor valori românești. (Vezi aici) Un cadou perfect dacă ar fi fost oferit în 2013, pentru că în 2014, președintele SUA Barrak Obama, aflat în vizită la Vatican, i-a oferit Papei Francisc o cutie confecționată din lemn provenind de la prima catedrală din SUA şi decorată cu vopsea conţinând cupru din Statuia Libertăţii, având în interior semințe de fructe și legume din recolta Casei Albe. (Vezi aici)

În 2019, aflat în vizită în România, Papa Francisc a primit tot de la premierul României Viorica Dăncilă un ceas unicat purtând chipul Sfântului Francisc de Assisi, care l-a inspirat pe Papă în alegerea numelui, o piatră din Argentina, o rocă vulcanică din Italia și pământ românesc. Un cadou care vorbește despre legături și relații indisolubile: cu Dumnezeu, cu patria-mamă, cu frații de credință. Foarte inspirat și prețios. (Vezi aici)

 

Cadourile la cel mai înalt nivel sunt întotdeauna ambalate impecabil. Se folosesc materiale naturale, prietenoase cu mediul înconjurător, biodegradabile. Plasticele, produsele toxice sunt absolut excluse. Cadourile sunt de dimensiuni cât mai reduse și sunt ușor de transportat. Obligatoriu conțin informații scrise privind creatorul, originea și simbolistica celor oferite.

 

Două exemple de cadouri oferite de oficialități române aceluiași Papa Francisc – cadouri similare, dar ambalate foarte diferit.

În 2014, premierul României Viorel Ponta, aflat în vizită la Vatican, a oferit, printre altele, Papei Francisc un coș împletit cu produse tradiționale românești, ambalat în... celofan. (Vezi aici)

În 2019, în timpul vizitei în România, printre cadourile oferite de către președintele României Klaus Iohannis Papei Francisc s-a aflat un coș împletit cu produse tradiționale românești, decorat cu tricolorul. (Vezi aici)

 

Cadourile la cel mai înalt nivel au întotdeauna ambalaje care se deschid ușor, fără a produce murdărie în jur.

 

Să privim un exemplu al dezastrului.

Primarul Bucureștiului Gabriela Firea oferă primarului Madridului Manuela Carmena un cadou ambalat în: folie de plastic cu bule de aer, cutie de carton pe care era scris cu markerul ”FRAGIL” (mai mult ca sigur că așa a venit de la producător), o hârtie de ambalaj imprimată, o altă hârtie de ambalaj unicoloră și o pungă de hârtie cu logo-ul primăriei. A fost nevoie de patru persoane să deschidă cadoul, iar în jur numai bucăți de hârtie. (Vezi aici)

 

Așadar, serviciile de protocol joacă un rol capital în căutarea cadoului perfect pentru nivel înalt. Ele pot apela la firme de specialitate, care le pot îndruma în direcții fericite. Și să nu uităm rolul decidentului, adică al celui care oferă, întrucât el este cel care își asumă cadoul. Acel cadou care îl reprezintă pe decident, ca persoană, dar și țara pe care el însuși o reprezintă.

 

Cadoul la nivel de experți

Oferit cu ocazia deplasărilor sau primirii delegațiilor străine, cadourile la nivel de experți au ca unic scop promovarea țării celui care oferă. Obiectele reprezentative pentru cultura și tradiția națională creează cea mai frumoasă amintire pentru cel care primește. Un cadou care ilustrează interese comune ale celui care oferă și celui care primește este întotdeauna apreciat. Cadourile la nivel de experți vor fi autentice, vor purta semnătura autorului, vor fi adecvate culturii beneficiarului, nu vor fi scumpe, vor fi frumos ambalate, de dimensiuni reduse, ușor de transportat și ușor de desfăcut. Obiectele casante vor fi protejate corespunzător. Cadourile vor conține informații scrise despre creator și simbolistică. Deși se obișnuiește personalizarea cadourilor cu un logo, este de evitat, fiind considerat ostentativ. În niciun caz nu se oferă suveniruri turistice sau obiecte promoționale fabricate în alte țări. Cadourile oferite la nivel de experți care sunt bine alese întăresc încrederea și respectul omologilor.

 

Cadourile în lumea afacerilor

În lumea afacerilor întâlnim trei tipuri de cadouri: pentru partenerii de afaceri, pentru directorii companiilor și pentru angajați. Cu ocazia vizitelor de afaceri efectuate sau primite, se obișnuiește schimbul protocolar de cadouri. Dacă pentru angajați cadourile se rezumă la mici atenții, cum ar fi stilouri și agende cu logo-ul companiei care oferă sau mici suveniruri artizanale, pentru directorii companiilor se aleg de obicei cadouri care reprezintă țara celui care dăruiește. Pot fi cadouri culturale, obiecte de artă, produse tradiționale. Dacă ele se înscriu în sfera comună de activitate sau interese, cu atât mai potrivit. Cadourile de reprezentare națională sunt cadourile cele mai apreciate. Ele exprimă contribuția companiei care oferă la scopul comun. Nu este nimic greșit, însă, acolo unde relațiile permit, să se apeleze la cadouri personale mai sofisticate: stilouri sau ceasuri personalizate, sticle cu băuturi fine, cravate sau eșarfe de mătase unicat, brodate cu inițialele celui care primește. În această sferă se înscriu și cadourile pentru partenerii de afaceri. Aici bugetele cresc și se apelează la cadouri cât mai exclusiviste: obiecte rare, de colecție, creații unicat, ornamente din metale scumpe. Cadourile pentru partenerii de afaceri au ca unic scop să exprime măreția celui care primește. Regula de aur este să nu desconsideri autoritatea celui care primește. Nu se oferă niciodată ceva sub demnitatea acestuia, după cum nu se oferă niciodată ceva care să-l facă să pară inferior. În rest, regulile rămân aceleași: cadouri adecvate, autentice, într-o cromatică neutră, impecabil ambalate, de dimensiuni reduse, ușor de transportat și desfăcut, conținând informații despre proveniență și simbolistică, acolo unde este cazul. Folosirea propriului logo, deși permisă, nu este încurajată. Foarte important este ca valoarea cadoului sa fie una redusă. Nu se oferă obiecte de vestimentație, parfumuri, bijuterii sau alte lucruri cu un puternic caracater personal. În alegerea cadourilor potrivite pentru reprezentanții altor companii, se apelează la firme specializate, în timp ce pentru cadourile pentru partenerii de afaceri se apelează la stiliști, curatori, creatori. Cadourile de afaceri se oferă în semn de recunoștință pentru sprijinul primit, întăresc viitoarea colaborare și deschid perspective noi. Alese potrivit, construiesc și consolidează afaceri, îmbunătățesc imaginea și reputația.