A face un cadou reușit în lumea afacerilor implică o foarte bună cunoaştere a partenerilor de afaceri, a culturii şi tradiţiilor din țările lor, bun gust, măsură și inspirație. În timp ce un cadou bine ales poate consolida cooperarea și îmbunătăți reputația, un cadou neispirat poate sugera lipsa de angajament în relațiile de afaceri și strica imaginea ori chiar colaborarea.

Cadourile în afaceri în Europa Occidentală

Țările occidentale nu obișnuiesc schimbul de cadouri în lumea afacerilor. Totuși acest lucru se practică uneori, atunci când se sărbătorește semnarea unui contract important sau reușita unor negocieri. Oamenii de afaceri occidentali preferă micile atenții, de valoare moderată, de proveniență locală și de bună calitate.  Să vedem, pe rând, cultura schimbului de cadouri în afaceri în țările occidentale cu care companiile românești au cele mai multe legături.

Austriecii nu practică schimbul de cadouri în afaceri. În cazul în care un austriac inițiază un astfel de schimb, ar aprecia să primescă, la rândul său, mici atenții: albume fotografice, mici obiecte de artă plastică sau băuturi locale din țara celui care oferă. Cele mai nereușite cadouri pe care le poate primi un austriac sunt obiectele ascuțite sau cele care au inscripționat logo-ul companiei care oferă.

Belgienii nu obișnuiesc să facă schimb de cadouri de afaceri, dar mai practică acest lucru după semnarea unui contract. Cele mai apreciate cadouri sunt obiectele de artizanat și albumele fotografice din țara celui care oferă, delicatesele sau bauturile manufacturate locale. Cea mai mare greșeală este ca darul să poarte inscripționat logo-ul companiei care oferă sau să conțină cărți de vizită. Printre cele mai neinspirate alegeri se numără ciocolata – belgienii excelând în acest domeniu.

Britanicii nu obișnuiesc deloc să ofere cadouri de afaceri. Astfel, dacă totuși un britanic oferă un cadou, se așteaptă să primească, la schimb, ceva mic și rafinat. Cele mai potrivite sunt mici obiecte promoționale din sticlă sau metal inscripționate corespunzător. Se mai poate apela la stilouri sau alte accesorii de birou, de înaltă calitate, de asemenea inscripționate adecvat. Pentru nivelul executiv, o sticlă de vin sau șampanie este suficient. Englezii apreciază, de asemenea, cadourile culturale – albume, cărți, discuri și chiar invitații la teatru sau operă. O alegere neinspirată pentru britanici sunt băuturile spirtoase. Iar cea mai nereușită alegere pentru un bărbat fi o cravată cu dungi – pentru că britanicii poartă doar cravatele cu dungi ale organizațiilor din care fac parte.

Danezii  nu practică schimbul de cadouri în afaceri. Dar, dacă după semnarea unui contract, danezul oferă ceva, i-ar plăcea să primească, la rândul lui, o cutie cu bomboane de ciocolată, accesorii de birou cu logo-ul companiei care oferă, albume fotografice sau băuturi alcoolice.

Elvețienii nu obișnuiesc să facă schimb de cadouri de afaceri. Totuși mai fac acest lucru după încheierea cu succes a negocierilor. Preferă să primească daruri care nu sunt scumpe. Cele mai potrivite sunt albumele fotografice și micile obiecte de artizanat, sticlele de vin sau alte băuturi fine locale. Cele mai neinspirate cadouri sunt obiectele ascuțite – pentru că există superstiția ruperii relațiilor.

Francezii au un pronunțat simț estetic și spirit artistic. Deși nu îi caracterizează practica schimbului de cadouri, francezii apreciază cel mai mult cadourile culturale: obiecte de artă, de artizanat, suporturi cu muzică clasică, albume și cărți de valoare din țara celui care oferă. Cu cât acestea se apropie mai mult de sfera lor de preocupări, cu atât sunt mai prețuite. Cele mai nereușite cadouri pentru francezi sunt brânzeturile, vinurile și șampania – pentru că mărcile franțuzești sunt printre cele mai bune din lume la aceste capitole. În cultura franceză, cărțile de vizită nu se oferă alături de cadou.

Germanii apreciază schimbul de mici atenții, mai ales la prima întâlnire. Cele mai potrivite cadouri sunt suvenirurile locale, obiecte mici de artizanat, obiecte de birou de bună calitate, dar nu scumpe, inscripționate cu logo-ul companiei care oferă. Cea mai nefericită alegere pentru un german este sa îi oferi bere – pentru că nemții sunt numărul unu în domeniu.

Italienii apreciază schimbul de cadouri. Cum le place să se bucure de viață, cel mai mult le place să primească delicatese și băuturi manufacturate locale – potrivite pentru nivelul senior management și mici suveniruri – pentru nivelul executive. Cele mai neinspirate cadouri pentru italieni sunt cele inscripționate cu logo-ul companiei care oferă.

Norvegienii nu obișnuiesc să facă schimb de cadouri de afaceri. Însă, după încheierea cu succes a negocierilor, se pot oferi mici atenții. Cele mai apreciate cadouri sunt sticlele de whisky sau coniac de bună calitate. Atunci când relațiile permit, norvegienii pot fi întrebați direct dacă doresc băuturi cumpărate din aeroport în regim duty-free – sunt cunoscute așa-numitele cote de alcool cu care ai voie în Norvegia, precum și prețurile foarte mari din această țară. Un astfel de gest este, în general, apreciat și acceptat.

Olandezilor nu le place nici să ofere, nici să primească daruri mari, costisitoare, ci mici atenții, și doar în contextul unor relații stabile. Cadourile trebuie să fie de calitate, deloc scumpe. Cele mai potrivite sunt cărțile și albumele fotografice, accesoriile de birou de calitate ireprosabilă, eventual de designer, chiar și o băutură spirtoasă renumită. Cele mai riscante sunt sticlele de vin – pentru că olandezii sunt mari colecționari de vinuri și este posibil să nu fie nimerit gustul celui care primește.

Portughezii obișnuiesc să facă schimb de cadouri de afaceri, văzut ca o dovadă de respect. Cele mai potrivite cadouri sunt micile obiecte de artizanat, albume și cărți din țara celui care oferă, cravate, eșarfe și chiar un whisky de calitate. Cea mai nereușită alegere pentru un portughez este să îi oferi o sticlă de vin – pentru că portughezii sunt foarte mândrii de vinul lor. Un pont: portughezilor le place să primească și cadouri pentru propriii copii.

Spaniolii obișnuiesc să facă schimb de cadouri la încheierea cu succes a negocierilor. Apreciază cadourile de înaltă calitate, ambalate impecabil, nu foarte scumpe și fără logo-ul companiei care oferă. Prețuiesc cadourile manufacturate locale, albumele despre țara celui care oferă, o sticlă de vin bun. Acolo unde este cazul, copiilor spanioli li se pot oferi tricouri și șepci de la cluburile de fotbal din țara celui care oferă.  

Suedezii nu obișnuiesc schimbul de cadouri de afaceri la debutul relațiilor. Însă la încheierea contractelor, oferă și primesc mici atenții: cărți și albume din țara celui care oferă, accesorii de birou, produse locale de calitate de tip gourmet. Foarte apreciate sunt băuturile fine și vinurile alese – pentru că sunt foarte scumpe în Suedia.