A face un cadou reușit în lumea afacerilor implică o foarte bună cunoaştere a partenerilor de afaceri, a culturii şi tradiţiilor din țările lor, bun gust, măsură și inspirație. În timp ce un cadou bine ales poate consolida cooperarea și îmbunătăți reputația, un cadou neispirat poate sugera lipsa de angajament în relațiile de afaceri și strica imaginea ori chiar colaborarea.

 

Cadourile de afaceri în Rusia

Istoria imperialistă a Rusiei influențează cultura schimbului de cadouri în lumea afacerilor. Astfel, cadourile destinate rușilor trebuie să fie în acord cu măreția, grandoarea, maiestuozitatea Rusiei istorice. Dar și rușii rezervă, la rândul lor, bugete generoase pentru cadourile oferite. Rușilor le place să ofere și să primească, la rândul lor, cadouri de afaceri și sunt foarte pretențioși. Astfel încât, cel mai bine este să te prezinți cu mai multe daruri, pentru a fi sigur că unul este pe placul beneficiarului. Cadourile pentru ruși trebuie să fie scumpe, pentru că și ei cheltuiesc mulți bani pe cadouri. Cadourile ieftine, cadourile promoționale și cadourile corporate sunt privite drept o insultă. Rușii preferă cadourile unicat, semnate de autori renumiți, cadouri purtând branduri celebre, obiecte de înaltă calitate. Un asortiment de ciocolata gourmet, băuturi fine sau rare, cafea și ceai de calitate bună, gadgeturi electronice, accesorii de birou exclusiviste reprezintă, de asemenea, opțiuni potrivite.

 

Cadourile de afaceri în Țările Baltice

Balticii nu obișnuiesc să facă schimb de cadouri la primele întâlniri. După semnarea contractelor, pot fi oferite daruri mici și necostisitoare. Cele mai potrivite sunt suvenirurile și obiectele de artizanat, asortimentele de ciocolată, biscuiți și ceai, bauturile alcoolice din țara companiei care oferă.